tirsdag, december 11, 2007

Tak for lort.. og glædelig jul

I dag har været lidt en blandet fornøjelse. Dagen har som sådan været fin nok. Arbejdet var overkommeligt og fint, vejret har været acceptabelt og selv internettet har virket i dag. Så det virkede som en rigtig lovende dag. Jeg havde bestemt mig for at i dag skulle være dagen hvor jeg fik ordnet en masse af alt det jeg ikke rigtig får ordnet, såsom vasketøj, referater fra møder fra sidste uge og så papirarbejde. Jeg har længe haft et hængeparti med mine feriepenge jeg havde opsparet i Danmark. Dem fra sidste år havde jeg glemt at få inkasseret og dem fra i år, havde jeg ikke fået bestilt en ferie til endnu. Fra sidste år var det et par tusind og fra i år var der så tale om det helt og aldeles anstændige sum af 10.000 bobs. Jo, jeg måtte hellere få det ordnet mens tid var. De 2 kilo var fra feriepenge fonden eller hvad den nu hedder så dem ringede jeg til. De var ikke så vilde med at udbetale dem, eftersom det ferie år jo var gået, men siden jeg jo havde holdt ferien (det havde jeg faktisk, eftersom jeg ikke havde opsparet feriedage på ATI før nu), så ville de godt. Jeg skulle udfylde en seddel og få arbejdsgiver til at skrive under, sende den, og så på et eller andet tidspunkt får jeg så de penge, også selvom de faktisk var overført til en eller anden ferie fond. Det ville bare tage lidt længere tid end normalt. No problem, one down, one to go.

De 10.000 kroner var så penge jeg havde opsparet under magistrenes A-kasse som ledig mens jeg sad i Aalborg og lavede så lidt som muligt (eftersom jobbene ikke lige hang på træerne). Det skulle jo ikke være det store problem. På mit papir stod der jo at de holdt indtil ferieåret sluttede 30. april 2008. Jeg var jo egentlig i god tid, alt taget i betragtning. Men sådan skulle det jo ikke gå. Jeg ringede til dem, og så var det at man virkelig fik at føle bureaukratiets klamme hånd og den dansk/grønlandske forbindelse i fuld vigør – for kunne jeg få mine penge udbetalt? Mine egne hårdt optjente 10.000 kroner? Nix. Eftersom jeg ikke længere var bosiddende i Danmark. Så havde jeg intet krav på mine egne penge! WHAT!?! Jo, det kunne jeg jo bare læse i reglerne og bla bla bla. Det var ingenting at gøre. De kunne heller ikke overføres til min kone der er bosiddende i Danmark. Så med mindre jeg bosætter mig i Danmark inden den 30. april, så mister jeg 10.000 lige ud af vinduet. Sygt! Tak for lort siger man så. Og glædelig jul. Om ikke andet så er det da et ganske tydeligt bevis på at Grønland IKKE hører under Danmark, så alle de grønlandske politikere kan godt stoppe deres tudeprinsesse trip. Hver gang der er noget galt heroppe, så er det danskens skyld, for det er jo dem der har ansvaret og så videre. Ikke en skid. Når man ikke engang kan få sine feriepenge udbetalt så har vi i hvert fald ikke meget at sige. For DK er grønland udlandet, så der bliver godt nok ikke råd til de store gaver i år. Ærgerligt ærgerligt (bemærk den snedigt indlagt undskyldning for små billige gaver til ingen penge).

Derudover har den sidste uge jo faktisk været helt okay. Jeg havde jo fødselsdag i fredags (tak for alle hilsnerne), så jeg bagte kage, gav fyraftens øl. Var i klubben og endte på en af mine halvårlige ture på Ajo i deres zebraskinds helvede med den samme inerverende dumdum musik. Heldigvis var selskabet da okay. Og så mødte jeg en hel sofafuld af mine elever der skrålede ”Happy birthday to you” for mig. Awww… det varmer en stakkels gammel mands hjerte. Hehe. Nej, jeg føler mig ikke specielt super gammel eller noget, emn jeg gik alligevel hjem da musikken skiftede til techno helvede og klokken slog de 2-3 stykker. Jeg tog en taxa hjem og sjovt nok endte jeg hos den samme taxachauffør som sidste uge, ham med ”racistiske slyngelklubber” og ”de knepper vores damer”. Han havde denne gang heller ikke skruet ned for charmen, så klubben var denne aften en skamplet for byen, og her drak de sig alle fulde og kørte spritkørsel hjem og den eneste grund til at de aldrig blev stoppet var fordi at politiet var danske. Right. Tror ikke jeg har hørt om en eneste person i byen der nogensinde er blevet stoppet for spritkørsel, men det argument holder nok ikke. Jeg bestemte mig for at det ikke var det værd og holdte min kæft, men min ellers stoiske ro orkede heller ikke at høre mere på det fjols.

Lørdag holdte Rajesh julefrokost for venner og familie på hotellet, med alt betalt undtagen drikkevarer. De fleste var lidt brugte fra dagen før, så det blev en fantastisk dejlig stille og rolig aften i venners selskab, med god traditionel julemad, og jeg holdte mig til cola det meste af aftenen, der var jo ingen grund til at udfordre skæbnen alt for meget. Jo, jeg var lidt mat i koderne, men heller ikke mere end at vi tog i klubben ved en 22-23 tiden og blev der til klokken 3 om natten med lidt øl, god musik, hyggelig selskab og lange snakke om verdenssituationen, lokalt sladder (du kan tro jeg fik nogle ting at vide), kongefamilien (frede rules), fremtiden og alt det andet som man kan gøre sig klog på en god aften i klubben. Skønt og lige hvad jeg havde brug for.

Søndag formiddag stod i båd-vinter-klargøringens tegn. Jeg mødtes med Per lidt over 10 og vi skulle rense motor, renset tændrør, skrue vindskærm og paneler af min båd, og ellers sørge for at begge vores både blev ordentligt pakket ind i presenning nu da sneen for alvor har gjort sit indtog. Det gik dog ikke helt som planlagt. Motorerne var for kolde til at vandet kunne løbe igennem så de kunne ikke renses, vi kunne ikke komme ind til tændrørene, vi kunne ikke få rattet af min båd der sad på træpanelet, så den kunne vi heller ikke få det af, og for at gøre ondt være så var det så hunde koldt og glat at jeg skvattede af båden, slog mit knæ og faldt de meter halvanden ned i sneen. Av for sulen da. Men vindskærmen blev da skruet af. Og bådene blev da også pakket ind, så de er da klar til vinter. Sådan da.

Derudover kom Charles til Maniitsoq i dag, og vi har fået en god snak, og fik her til aften en god omgang vegetar aftensmad lavet af undertegnede. Heldigvis virker han ved betydelig bedre humør end sidst jeg så ham. Men vi fik snakket grønlandske oplevelser, shop talk og alt det andet man skal som den ene engelsk lærer til den anden. For ikke at tale om alt det politiske trummerum han dagligt skal igennem. Ret sjovt, hvis det ikke var så tilpas grotesk.

Og i morgen formiddag (onsdag) er min kone så til den afgørende eksamen. Det bliver lidt spændende hvordan det går. Ikke at jeg er i tvivl om at hun nok skal klare sig fremragende (hun er faktisk utrolig dygtig til det der design halløjsa), håber bare ikke hun er for nervøs. Hun arbejde stadig på sit oplæg da jeg snakkede med hende klokken 23 (dansk tid), eftersom slutningen drillede og der var vist heller ikke tid nok til alt det hun gerne ville perspektivere på. Men hun skal nok klare det. Hun er jo fantastisk. Og hun er min. Yay. Så giv hende lige et klam hvis I ser hende og ønske hende held og lykke eller tillykke (alt efter hvornår I ser hende).

Held og lykke skat.

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Det var en meget flot skrevet blog. Jeg har også begyndte med skrive lidt blog på dansk og denne kan læsespå http://rajeshraokangovi.blogspot.com/
hilsen
Rajesh