torsdag, januar 18, 2007

astmatisk læsertække og filmklubsekspertise

I dag har jeg været ved læge. For min astmatiske åndedrætsproblemer. Min medicin har sådan set virket fint, det skal så også siges at jeg har taget den flittigt. På pakken står der at man skal tage dem en gang hver sjette time (og højest 12 gange på et døgn), men jeg ahr ca. taget dem hver fjerde time. Og det har så hjulpet. Men det ændre jo ikke ved det faktum at jeg fejler et eller andet, altså har en allergi der er skyld i det, så til lægen med mig. Nu skulle jeg finde ud af hvad jeg var allergisk for. Troede jeg.

Da jeg kom ind til lægen snakkede vi lidt frem og tilbage om mit åndedrætsbesvær og omstændighederne omkring det. Jeg fik målt blodtryk (120 over 68 hviklet vist er ret så godt), fik lyttet på lungerne (endnu en gang fint der) og prøvede til sidst at blæse i sådan en ting, der ser om man har nok kræfter at puste med. Det havde jeg, ingen spor på astma der. Som han sagde, var der ingen spor på at jeg havde astma nu. Og jeg har det jo også fint nu, så det var jo ikke så mærkeligt. Men han havde heller ikke tænkt sig at begynde at sætte et større maskineri i gang for at finde ud af hvad der havde givet mig anfaldet i første omgang. For det første fordi det aldrig var sket før. Det var første gang, så jeg er ikke særlig sikker på hvad der kunne være grunden til anfaldet. Og det er åbenbart ret svært at finde grunden hvis ikke man på forhånd har en idé om hvad det kan være. Og så kostede det vist også en del, så han ville helst ikke skyde gråspurve med kanoner (det var ikke lige det han sagde, men det var den konklusion jeg fik med). Men skete det igen, fik jeg et nyt anfald, skulle jeg skynde mig tilbage og så skulle de nok sætte hele den bekostelige affære i gang. Indtil videre skulle jeg tage medicinen så længe jeg fandt det nødvendigt, men som han sagde, så var det jo ren symptom behandling, og det gjorde jo ikke noget ved selve allergien.

Det er nu er det ved at være lidt 12 timer siden jeg var til lægen og jeg har ikke taget min medicin siden i morges klokken 8, og har det stadig fint, så noget kan tyde på at den allergiske reaktion har fortaget sig. Så indtil videre laver jeg lige en mental note om at jeg er allergisk overfor Hotel Sisimiut, eller i hvert fald et eller andet i hotellet. Hvilket er lidt ærgerligt for det var nu et flinkt personale. Og det er jo det bedste hotel i byen. Ikke at jeg skal der op igen lige med det samme, men alligevel.

Angående det med at være i fremmede byer. Det er da helt godt for min indre grønlandsfarer at jeg er kommet på pædagogikum. Modul 2 jeg skal på til sommer (nærmere bestemt den 21. juni til den 1. juli) skal foregå i Qagortoq i Sydgrønland, og modul 3 skal være i Ilulissat der ligger en del nordligere en Sisimiut. Modul 3 er oveni købet medio oktober, så der skal nok være pænt koldt. Desuden er der så en eksamen engang i begyndelsen af 2008 i Nuuk. Så jeg for set noget af grønland, hvilket jo også er en af grundene til at jo tog herop i første omgang. Dejligt.

En anden ting jeg har tænkt lidt over er alle jer der læser min blog. Det er en underskøn blanding af familie og venner, venners familie, bekendte, folk jeg har arbejdet med, spillet rollespil med, gået på studie med og tilfældige der finder forbi min side. Da jeg var hjemme i jul fik jeg snakket med endnu flere jeg ikke anede fulgte med i mine grønlandske eskapader. Og så sent som i går ringede en psykolog mig op fra Sydgrønland, der spurgte mig til råds om copyrights forhold når man gerne vil have en filmklub, da han gerne vil forsøge at sætte de unge i gang med noget. Nu er jeg jo ikke en ekspert på området, men lidt vejledning kunne jeg da godt forsøge mig med, så jeg fortalte ham de to regler jeg altid har fulgt lige siden jeg havde filmklub på Herning højskole. De er at det skal være en lukket forsamling og at man ikke må tage penge for det. Så længe man kan kalde det en privat forsamling, er der mulighed for at man kan have sin røv dækket. Det var i hvert fald nok i 1997 da jeg gik på højskole (jeg ringede nemlig til nogle af de folk, Statens Filmcentral tror jeg, for at høre), men det kan være reglerne er blevet hårdere siden. Synes jeg har set en dansk advarsel hvor der også stod ordet ”klubber”, mens en anden amerikansk advarsel kun advarede om offentlig fremvisning. Så mit råd er nok at få det til at være så privat som overhovedet muligt.

Nå det var vist det fra filmklubsguruen René i dag. hvilket minder mig om at jeg snart må sætte næste film op, selv om jeg ikke lige ved hvad det skal være for en vi skal se. har overvejet en dobbelt forestilling med Ice Age 1 + 2. De er i hvert fald gode.

Og så en sidste ting her på falderebet (skal snart i seng), så har jeg endelig fået det gjort sådan at man IKKE skal registreres for at kunne ligge en kommentar på min blog. Nu kan alle kommentere løs. Det tog mig så også kun 6 måneder at finde ud af at man kunne justere det langt inde i systemet.

Og en alle raller sidste ting. Ulrik fra Masanti (flink fyr) viste mig lige hvor man kan finde verdens bedste mediaplayer. Hent den på www.videolan.org så har du kun brug for den ene og skal ikke rende og downloade codex og andet lort til din windows mediaplayer. Den er simpel og virker. Nu kan jeg pludselig se en hel masse film shurjeel sendte mig tidligere. yay. Så det kan da godt ske jeg ikke skal på hovedet i seng, men måske lige se første afsnit af tredje sæson af Battlestar Galactica. Nam.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hey Rene,

Just wanted to send a little greeting to you as well as a suggestion for your film club. Breakin' and Breakin' 2 would provide a fun evening for everyone. ;-)

Jennifer