torsdag, februar 01, 2007

lidt om lidt af hvert (og lidt brok)

Så er der gået penge ind på kontoen. Kan jeg høre. Fra naboen der spiller Safri Duo på fulde drøn. Det vil sige det gjorde de for lidt siden, og nu er der så stille igen. Jeg frygter lidt at det blot er stilhed før stormen. Det er jo ved at være lidt siden de fik løn sidst, siden man i grønland får løn for januar lige før jul. Men nu er der penge mellem hænderne for alle de festglade skabsalkoholister (ja det er der selvfølgelig også for alle dem, der faktisk ikke er alkoholikere, bevares). Problemet for mig at jeg er lidt fanget i løvens gab, da jeg jo bor i en opgang, hvor man skulle tro der boede festglade teenagere, men det er så bare festglade 40-50 årige, der ikke lige har lært at tage hensyn til andre folks sengetid eller bygningens lydisolering eller mangel på samme. Det skal nok blive en spændende weekend. Uden tvivl.

Derudover har jeg været på hospitalet i dag. Nej, nej, jeg har ikke fået endnu et akut vejtrækningsproblem. Denne gang var det lidt mere fredeligt. Jeg har bare usandsynligt ondt i nakke og skuldre, hvilket kommer sig af for meget tid foran den her skærm. Og så er der et eller andet nerveværk der har sat sig fast så min venstre arm gør lidt nas. Men jeg kom der ned og fik snakket med en fysioterapeut (tror nok han var det, han havde en grøn uniform på, men det ku være en sygeplejerske, men jeg tror nok de har hvid dragt på). Desværre var svaret fra ham at jeg skulle lave nogle øvelser, som jeg så fik på et stykke papir. Øvelser? Det vil sige at jeg rent faktisk selv skal gøre en indsats for mit eget helbred? Uhørt siger jeg. Hvad er der sket med de lette løsninger? En pille, lidt massage og så lige et knæk i nakken så er det væk? Det er jo for dårligt at man selv skal tage ansvar for noget som helst. Jeg siger jer, vores sygehusvæsen er ikke hvad det har været.

---

OK 2 ting. Nu er der lige gået en halv time siden jeg sidst skrev og jo de holder fest nedenunder. Pis. Det betyder at hvis det går virkelig hårdt for sig, så kan jeg se frem til en nat på sofaen, eftersom støjniveauet med deres irriterende grønlandske svar på dansktop (ikke at den danske dansktop er et hak bedre) er urimeligt højt. Og når musikken er høj, bliver festaberne jo nødt til at håbe til hinanden. Yay. Mere larm. Selvfølgelig kunne jeg også være heldig og festen slutter klokken 24.00 og alle går til ro, da folk jo skal på arbejde i morgen. Ja, helt klart. Det er da det der sker…

Og så den anden ting. Jeg har lige gennemprøvet mit træningsprogram for min skulde-nakke infiltration. Shit, det gjorde nas. Jeg håber eddermanme det hjælper for det er da selvpineri i højeste potens. Men man får strækket ud, det er der da ingen tvivl om. Jeg kan allerede mærke at min nakke føles lidt bedre. Men der er et stykke vej endnu. Fysioterapeuten anbefalede en uges brug af træningsprogrammet tre gange dagligt. Som han sagde, så var det bedste at man gjorde det 3 gange hver dag resten af livet, men han var realist, så hvis jeg gjorde en indsats i den følgende uge, så skulle det være nok i denne omgang.

Så til noget helt andet. Jeg har holdt mit foredrag om det der smartboard (vores digitale tavle) i dag for de andre lærere, samt et par ekstra. Og det gik jo ret godt hvis jeg selv skal sige det (og det skal jeg jo). Jeg løb ind i et par tekniske problemer undervejs, men fandt ud af det og blev kun klogere af det. Den er fanme smart, og det lød til at de andre lærere også blev lidt begejstrede for den. Nu skal vi bare have sat vores stationære projektorer op, så er vi (jeg er i hvert fald) klar til at implementere den i undervisningen.

Apropos tavle og problemer, så blev jeg i går nød til at tilkalde pedel assistance midt i undervisningen. Jeg var ved at bruge tavlen men skulle lige vise noget på verdenskortet (de der gamle nogle man trækker ned) der selvfølgelig så satte sig fast, midt på kortet. Så jeg kunne ikke se den verden jeg skulle bruge, og jeg kunne ikke bruge min tavle som kortet nok så behændigt skyggede for. Den ville hverken frem eller tilbage op eller ned. Så jeg sendte en elev af sted efter pedellen, der så blev til vores pedel in spe Nuka, der fik kortet fjernet ved hjælp af en skruetrækker. Væk skulle den i hvert fald. Så havde jeg bare ikke noget kort til undervisningen. Det ville have været smart med en digital tavle, hvor jeg lige kunne hive verdenskortet frem og tegne på det som var det det naturligste i verden. Endda med flere farver, da tavlen har både rød, blå, grøn og sort. Jepper, ingen smalle steder i bredgade.

Derudover er ugen gået med hvad den ellers plejer at byde sig med. Grønlandsk undervisning, sejlkursus, skype med kæresten, world of warcraft, forsøge at skrive scenarie til dk, masser af undervisning og andre arbejdsmæssige opgaver. Grønlandsk må jeg lige vende tilbage med i en anden blog for det er ved at være et kapitel for sig. Det sprog er for sindssygt. Det er utrolig godt at vide noget om, men det er om noget sprog helt anderledes end dansk, så jeg siger da stakkels elever. Og jeg prøver at lære dem engelsk? Deres stakkels hjerner må jo køre på overdrev en gang i blandt (hvis ikke hele tiden). Sejlkurset er også ret så indviklet, men jeg har da lært at sige vinden kommer tværs for agter om styrbord eller noget. Det betyder at hvis du kigger ligefrem på skibet og står ca i midten, så kommer vinden ind fra side på din højre side bagved dig. Det er lidt nemmere at tegne. Derudover snakker vi om pejlemærker der skal være overét, styret eller beholden kurs devierende, logbog, stedlinier, kimingsafstand og 1000 andre fremmede begreber, jeg har lidt svært at få mit hoved til at acceptere som medlemmer af det danske sprog. Forhåbentlig ender det da med at jeg for lært det og jeg så rent faktisk får mit duelighedstegn, så jeg kan sejle lidt rundt her til sommer i skolens lille båd. Det vil være lidt sejt.

Orv ja, jeg fik lige irriterende nyheder i går. Vores pædagogikum, der ellers var lagt sommer i Qaqortoq og vinter i Ilulisat, har lige fået skiftet byer, tillnoget af det mest dødsyge du kan forestille dig. Sommermodulet er nu i Nuuk. Røv. Og endnu værre – vintermodulet ligger nu i Maniitsoq!!! Hvad fanden har de gang i? Nu får jeg jo overhovedet ikke set Grønland som det var planen. De kan sgu da ikke bare ændre det hele tiden. Det er eddermame fejt. Det synes jeg. SÅ nu er der ingen sydgrøndland til mig til sommer og ingen nordgrønland (i hvert en del nordligere en Maniitsoq) til næste vinter. Jeg tror jeg vil klage. kan de ændre det en gang, kan de vel ændre det igen. Jeg kan bare ikke se pointen med at være i Nuuk. Der er jo alt for mange distraherings muligheder (det er jo en storby), hvilket der jo ikke vil være hvis man er på et hotel i en lille by, Så skal du nemlig nok få lavet dine lektier om aftenen. Det bliver nok sværere i Nuuk. Der er jo restauranter der skal prøves, en biograf der skal besøges, en svømmehal osv. Nuuk er da en fin by, men jeg vil bare hellere bo på et crappy hotel i sydpå og så se noget, i stedet for at bo i luksus og se hovedstanden en gang til. Så fantastisk er den altså heller ikke. Hmmm… jeg må se hvem det er jeg skal snakke med. Det er vist en dame der hedder Lisbeth der har det sidste ord. jeg må hellere skrue den gamle charme på og se om hun ikke kan se det fornuftige i at jeg får set landet, nu de er så heldige at have mig heroppe. Det er da kun rimeligt. Nemlig.

Men det er vist nok for nu. Jeg vil gøre et forsøg på at gå i seng, selv om klokken kun er 23.26. Festen er vel ikke engang på sit højeste endnu. Jeg krydser fingre for en god nattesøvn og håber at der kommer nogen til min filmklub i morgen. VI skal jo se Ice Age 1 og 2, så nu må vi jo bare vente og se om der kommer nogen. Vil man se på de små glæder kan man jo kun takke for at der ikke er nogen økonomi involveret i den filmklub, ellers var vi da vist gået konkurs for længst. Glæder mig i hvert fald til at se filmene om ikke andet.

Godnat (…måske).

Ingen kommentarer: