tirsdag, november 20, 2007

Back to basic

Ja, så er jeg kommet hjem fra Nuuk. Det skete fredag morgen og nu er alt så tilbage i den gamle trummerum, dog uden al den stress der har været her på set seneste. Nu skal jeg selvfølgelig passe på hvad jeg siger. Ugen er jo ung endnu...

I dag skulle jeg undervise en flok anlægsbestyrer fra AGF (Arctic Green Food) i basis brug af nogle programmer til computeren. Det var Word, Excel og så lige Outlook, og når jeg siger basis, så mener jeg basis. Det var helt ned til ”sådan starter du en computer”, så selv min mor ville have kunne være med.

Fra starten havde jeg fået at vide at de skulle være 14 stykker på holdet, jeg skulle undervise fra 8 til 11.30 og at jeg ikke skulle regne med at de kunne særlig meget. Overhovedet. Det er også fair nok. Vi kan jo ikke alle være født med et memorystick i r****, og man skal jo lærer det på en eller anden måde. Så jeg fandt nogle helt basis øvelser frem, nogle vejledninger, kopiere i timevis til de 14 sæt, satte computere op mandag eftermiddag og var rimelig klar da tirsdags morgen så oprandt.

Nu er der bare sådan at vejret her for tiden er helt umuligt. I hvert fald når man taler flyvevejret. Der sner næsten hele tiden, overskyet og I det hele taget ikke ligefrem et cykel vejr. Men det skal da ikke afholde mig fra at cykle i det. Og det går da også hurtigere at cykle rundt stadig væk, men man føler sig lidt som en unødvendig vovehals når vejen så ofte er spejlglat og vinden ond som Pia K overfor en asylansøger. Nix, det er ikke lige i de her dage man skal forvente alle når frem til noget som helst kursus. Så det gjorde de så heller ikke. Der kom 6. De vidste sig så at der var ’kun’ 10 der skulle være kommet fra AGF, og de var 6. De sidste 4 skulle være kommet fra et andet firma, men så skulle de vist ikke være kommet alligevel og hvad ved jeg. Sådan noget kunne jo være rart at vide før man kopiere 14 x 80 sider og finder kæmpe mapper og huller papirer og… nå, men lad nu det ligge.

Så de 14 var altså blevet til 10 der var blevet til 6. Af de 6 var der så 2 der absolut ikke havde brug for et basis kursus. De var fint vant til at bruge både word, excel og outlook. Så tilbage var der reelt 4 som skulle have den undervisning jeg havde forberedt. Og en af dem kunne så ikke tale dansk. Slet ikke. Danm. Mit grønlandske er ikke lige til at skulle oversætte brug af computer for viderekomne - det rækker mest til ’tak’, ’hvordan går det’, ’den lille brugs’, ’på beløbet’, ’ja, det er min kone’ og ’nej jeg står ikke på ski’. Så heldigvis trådte den ene af de computerkyndige til og oversatte løbende noget af det jeg fablede om og fyldte selv på.

3½ timer virker måske for nogen som lang tid at være på skolebænken, men du bliver forbavset over hvor hurtigt 3½ timer kan gå. Og det er da slet slet ikke nok tid til at se på tre programmer. Deres chef mødte lige op om morgenen og fortalte at kurset stort set ville være en succes hvis de kunne tænde en computer og finde ud at sende en mail, når vi nåede frokost. Det kunne være godt his de kunne word og excel, men det vigtigste var mail programmet, så de kunne sende en mail fra bygderne. Men den melding downgradede jeg mit word/excel program en smule og bestemte mig for at bruge mere tid på outlook en planlagt. Og det var vist også meget fornuftigt eftersom det første 15 minutter gik med ”sådan logger du ind”, ”dette er skrivebordet”, ”dette er et vindue og her en mappe og sørme her er en fil” og den slags basal viden. Det var faktisk ret sjovt at skulle undervise i noget så basis at man selv for længst er holdt op med at tænke på det.

Efter den lille introduktion, kiggede vi på word, de skrev lidt, slettede, gemte, åbnede igen og de der ting man lige skal prøve. Mere nåede vi heller ikke før den første time halvanden var gået. Så kom tiden til emails. De fik en introduktion og fik så lov at sende emails til hinanden. De skulle lære at sende til en enkelt, til flere, sende med vedhæftning, at besvare en mail, tjekke kalender, kontaktmappe og meget mere. Tror faktisk de fik fat i det.

Under omstændighederne synes jeg i hvert fald at det gik helt godt og at de kom da i gang. Men der er da ingen tvivl om at det hele glemt om en uge, hvis ikke det er de holder det ved lige. Går det helt galt så har de stadig min mappe med vejledninger til samtlige programmer... desværre kan man så sige at det hele står på dansk. Det er der i hvert fald en der ikke kan læse. Håber det går alligevel.

Nå, men jeg må se dyner. Nat nat.

Ingen kommentarer: