onsdag, oktober 11, 2006

Renemik ateqarpunga og andre løse ender

Jeg har i dag haft min første grønlandsk time og til jer der bare har hørt en lille smule grønlandsk eller sågar har stødt et grønlandsk ord i ny og næ, skal det bare siges… det kan godt ske det ser mærkeligt ud og underligt, men det er MEGET værre. Hold nu op man kan brække tungen på det stads og så er grammatikken så langt fra det danske sprog at jeg er ved at være glad for at jeg skal være her oppe i mindst tre år for ellers kommer jeg da aldrig nogen vegne. Men det er faktisk ret sjovt, men som sagt ret indviklet da, som jeg fik forklaret af IB, det er et polysyntetisk sprog, og det er det danske ikke. Jeg er ikke helt klar over hvad forskellen præcis består i, men grammatikken er i hvert fald i øst hvis dansk er i vest. Nu skal jeg i hvert fald have grønlandsk hver onsdag klokken 16.15 og så en time frem så det kan være jeg på et tidspunkt faktisk kan snakke lidt grønlandsk og for det andet måske kan forklare lige præcis hvad det der polysyntetiske går ud på. Nåja, det der står i overskriften betyder bare 'jeg hedder René'.

Derudover er jeg ikke blevet rask, men jeg er heldigvis heller ikke blevet voldsomt meget værre (endnu). Jeg tror den eneste grund til at jeg har klaret mig gennem dagen er at jeg ikke har haft tid til at gå i stå. Jeg har undervist hele dagen og efter det skulle jeg selv undervises og da jeg kom hjem, smed jeg lige tasken og greb kameraet, da der simpelthen var den smukkeste halvmåne mellem de sneklædte bjerge på den anden side af den store fjord. Da det så var gjort stod den på aftensmad med godt med chili og hvidløg (skal jo influenzaen til livs) og nu sidder jeg så og skriver blog. ”Du må ikke gå i stå, du må ikke gå i stå, du må ikke….”. Men jeg har en snigende fornemmelse af at jeg kommer til at lægge mig på langs enten torsdag eller fredag. Yay.. super weekend jeg går i møde… røv.

Nå ja, så er der en masse små meddelelser. Jeg har fået mit jagtegn med posten her sidste uge. Se det kan de sende hurtigt, men har jeg fået et sygesikringsbevis? Nix. Gad vide om man overhovedet får sådan et heroppe. Min hylde står stadig, den er ikke faldet ned endnu, så den har indtil videre stået tidens test, på trods af mine fem tommelfingre og et utilgiveligt dårligt handyman gen. jeg kan ikke huske om jeg har nævnt det før, men jeg har fået et skur. Det har nu stået der hele tiden, men det var først for en uge siden jeg fandt ud af at jeg havde det. Der lå en masse crap derinde fra enten de tidlige ejere eller andre der lige syne sdet var sjovt at rode med noget noget derinde. Det bad jeg så videværten/værterne om at fjerne og de sagde ja ja, men gjorde de det så? Næh, ikke en skid. Så meget for arbejdsmoral. Men så sparer jeg da de øl (man kan jo godt sende en venlig tanke når folk faktisk udfører et lortejob, selv om de får penge for, men når de så ikke gør det kan man også bare drikke dem selv). Så ikke synderligt imponeret over mine viceværter. Til gengæld har jeg selv tømt mit skur og proppet mine flyttekasser derned og har nu oven i købet investeret i en hængelås, så der ikke er nogen der begynder at smide lort derind igen.

Jeg kan også lige fortælle (hvis jeg heller ikke har nævnt det tidligere) at jeg skal til konference i uge 43 i Nuuk. Det er en e-lærings konference hvor der kommer nogle repræsentanter fra forskellige skoler (mest gymnasielle og erhvervs skoler) samt noget privat erhverv. Vi tager derned mandag og konferencen varer så fra tirsdag til torsdag. Så vender vi snuden hjemad fredag hvor jeg så lige når hjem til at undervise 3 klasser i træk… suk. Hård uge, men jeg glæder mig som et lille barn juleaften. JUBII… René skal til storbyen :) Det skal nok blive sjovt og endnu en god måde at lære de andre lærere at kende endnu bedre, da vi er 4 der skal af sted fra vores skole. Og så bliver det også godt at hilse på nogen fra de andre skoler, jeg kender fra fora fra nettet, hvor vi er ved forberede et e-lærings forløb på kryds af klasser i Sisimiut, Nuuk, Maniitsoq og så Rønne på Bornholm (jup, den er god nok, medmindre det ikke lige er Rønne, det er i hvert fald Bornholm).

Og på falderebet... Jeg har nu bestilt rejse hjem til jul! Jepper depper. Så jeg tager "hjem" mandag den 18. december, fejrer jul og nytår, og tager så tilbage til Grønland onsdag den 4. januar. 7.640 bobs kommer det til at koste, så det er ikke engang såååå galt endda. Billeterne kan komme til at koste helt op til 12.000 for en retur, men der går også rygter om at, hvis man har is i maven, kan vente (nogen gange ret længe) på en tilbudsbillet, så man kan komme helt ned på 4.000 for en retur. En af lærerne plejer vist at gøre det på den måde, men lige den første gang her vælger jeg ikke at have is i maven for det første fordi jeg er overrasket over man i det hele taget kan få billeten ned på 7.640 (hvis man bestiller i god tid) og så også lidt fordi jeg er blevet sponsoreret hjemmefra (så jeg skal bare have den billet så de ved jeg kommer hjem i det hele taget). Glæder mig.

Men jeg skal også til at slutte. Har fået en del kopper varm saft i dag, men en kop til tror jeg nok lige det kan blive til…

Ingen kommentarer: