søndag, marts 18, 2007

JAJ ÆLSKER KÅN DAJ!

Klokken er 1.57 og der er fest. Ikke hos mig velsagtens, men et eller andet sted i bygningen. Der er stemning kan jeg høre og høj musik og der bliver skrålet endnu højere. Der er bare en forskel i forhold til de andre fester jeg har måttet lægge øre til, efter som jeg faktisk tror det her er en dansker fest. Det er, kan jeg høre, en meget syngende flok, og repertoiret byder på nogle dansker klassikere som for eksempel ”Kom tilbage til mig” med back to back (i en forfærdelig lang version hvor de blev ved med at skråle ”KÅM TÆLBAJE TÆL MAJ JAJ ÆLSKER KÅN DAJ” i en uendelighed). De har også været omkring Queen, Credence Clearwater Revival og andre fortærskede klassikere. Og det er lige præcis højt nok til at jeg ikke rigtig orker at gå i seng. Men det kan jeg jo snart blive nødt til.

Indtil videre har jeg dog underholdt mig selv med et mindre projekt, jeg kom til at starte på før jeg tog til Settlers aften hos Per i dag (som jeg tabte, suk). Jeg er nemmerlig begyndt at sætte mine cd’er i alfabetisk rækkefølge. Damn, det er lang tid siden jeg gjorde det sidst. Når jeg skulle høre en cd, kunne jeg jo ikke finde noget som helst, efter som de stod fuldstændig hulter til bulter. Det måtte gøres noget. NU! Så nu er alle mine cd’er lagt i bunker efter bogstaverne i vores kære alfabet ud over hele stuebordet. Sjovt sådan at kigge alle sine cd’er igennem igen. Der var faktisk mange jeg havde glemt, nogle jeg burde høre oftere, nogle der er en skandale jeg ikke hører oftere og andre der fortjener at blive hørt bare i ny og næ. Lige nu hører jeg på en cd med den norske kunstner Anja Gabarek, jeg helt havde glemt. Kan huske at jeg købte den da jeg boede i Oslo tilbage i 1996. Overraskende god plade og helt sikkert en af dem der skal høres en del gange før man fatter den. Den holder stadig, selv om den er lidt out there. Og så er der alle de cd’er det var bedst at de blev glemt. Jeg nævner i flæng Army of Lovers, Funk Star Deluxe, De Nattergale… der er uden tvivl mange andre tvivlsomme cd’er i bunkerne. Det ku være jeg sku luge lidt ud, nu jeg er ved det. Pakke dem væk, så man ikke får fordømmende blikke, når man får venner over og de lige skimmer samlingen. På den anden side, så er det ikke så pokkers tit jeg får besøg.. i hvert fald ikke af de venner, der rent faktisk har en viden om musik der er stor nok til at komme med et fordømmende blik jeg skal tage alvorligt.

Men man finder ud af nogle interessante ting om sin samling, når man sådan sætter den ”i orden”. For eksempel har jeg foruroligende mange cd’er med bands der starter med enten S (Suede, Slowdive, Mikael Simpson, Speaker Bite Me, The Smiths, The Sundays etc.) eller M (My Bloody Valentine, Morcheeba, Moon Gringo, Morrissey, Miranda Sex garden osv.). Antalsmæssigt er der ca. 83 der starter med S og 54 med M, hvorimod jeg kun har 7 cd’er der starter med J (Joy Division, Je’mapelle Mads, James, Jane’s Addiction og et par stykker mere). Det er åbenbart ikke særlig trendy og hipt at hedde noget med J. Nå ja, så har jeg 49 cd’er med The Cure (til det kommer så lp’er og bånd, jeg ikke lige har tal på).

Nå, man skal åbenbart bare give sig til at skrive blog, så holder festen op. Klokken er 2.41, der er nogenlunde roligt og jeg må også hellere se dyner. Er ret træt og jeg skal jo op så jeg kan blive færdig med mit store projekt. Det er jo meningen at cd’erne skal op på hylden igen.

Natter.

Ingen kommentarer: