tirsdag, august 07, 2007

ingen tid har vi nok af...

Jeg er ved at nå det punkt hvor jeg godt kunne bruge nogle flere timer i døgnet. Jeg er ikke helt stresset endnu, men jeg tror nok at næste uge kan gå hen og blive helt spændende. På den lidt anstrengende måde. Sagen er den at jeg på mandag skal undervise 8 timer straight. Først fire timer som et led i vores temauge om rygning og tobak og bagefter fire timer i brugen af excel, et program jeg ikke har rørt i jeg ved ikke hvor mange år. Doh. Nå men en ting af gangen.

I dag havde vi morgenmad med alle de nye elever. Ja alle eleverne var det så ikke, mere i retningen af alle dem der nu har nået frem. For byens flyvelandingsvejr har vist sig fra sin mindre flinke side. Derfor var der adskillige elever der ikke nåede frem til morgenmad og så er der vist stadig to der sidder fast i Kangerlussuaq på venteliste. Ærgerligt. Men vi havde morgenmad og præsenterede os selv for hinanden og de så da meget søde ud. Drengene lidt tøvende og pigerne generte, men sådan er det vel når man kommer til en ny skole med nye mennesker og man ikke rigtig kender nogen som helst. Det ska vi nok få pillet af dem. I morgen har vi den store ryste sammen dag bedre kendt som store lege dag. Vi skal spille twister, lave historie(gen)fortælling og en helt masse andre selskabslege hele formiddagen. Eftermiddagen er så sat af til Inuit Games, der er en slags styrkeprøver baseret på gamle eskimo lege for at blive en bedre jæger. Og de er benhårde. Bliver sjovt at se om eleverne kan lave de vilde ting, det kræver, eller blot falder helt sammen i forsøg på det. Men jeg er ganske overbevidst om at det sikkert er sundt for dem på en eller anden måde (hehe..). Om aftenen slapper vi så af og ser den meget spændende og yderst relevante dokumentarfilm ”The Prize of the Pole”. Torsdag har vi så lærerrådsmøde og fredag skal vi præsentere vores fag for eleverne.

Men hvad har alt det så med mandag at gøre? Jo det skal jeg da sige jer – jeg har ikke tid nok med alle de arrangementer på kryds og tværs til også at skulle forberede undervisning til hele næste uge. I hvert fald ikke i min arbejdstid. Tja.. der røg den weekend, tror jeg.

Angående temaugen er jeg ikke fuldstændig på bar bund. Jeg har fundet en forfærdelig masse informationer og har også læst dem, men mangler stadig den der planlægning af selve stoffet før jeg føler mig helt klar til at kaste mig ud i undervisningen af 16 mennesker, der helt sikkert forventer top notch undervisning. Af bedste skuffe. Intet mindre. Må heller forberede noget power point og noget gejl til smart boarded. Det plejer at tage kegler. Men meningen med temaugen er at vi skal se på rygning og tobak. Ikke med en løftet pegefinger, men derimod med en nysgerrighed angående alle fakta. For jo, det er da ikke sundt og ryg, men det hører de jo overalt hvor de kommer (i hvert fald hvis de har været i DK en tur), og det tror jeg simpelthen ikke, at de gider at høre endnu engang. Nej, vi vil lave tværfaglig undervisning, se på statistikker, lovgivning, regnskaber etc. For eksempel skal jeg se om jeg kan få dem til at finde ud af om staten tjener mere end de mister på rygning. Sygehusvæsenet bruger en masse penge på følgevirkningerne af rygning, men til gengæld tjener den danske stat nogen der ligner 23 kroner på hver pakke cigaretter der bliver solgt (jo den er god nok). Så vi vil se lidt på hele billedet og ikke kun skræmme billedet (men dog heller ikke opfordre til rygning).

Og så er der den der excel – hvor var det lige den kom ind i billedet. Jo, Kim skal aflastet igen igen med hensyn til timer, eftersom han har fået den klasse med fysik som Allan skulle have. Og Kim underviser altså allerede procesteknikerne, samt har eget firma, så det er jo ikke fordi manden keder sig. Tværtom. Så jeg, i kraft af jeg ikke har så mange undervisningstimer, er blevet aflastningsmanden. Bare ærgerligt at det er Excel jeg skal undervise i. Okay okay, jeg skal ikke lave sindssygt svære beregninger eller noget. Mit job er at gøre processteknikerne fortrolig med programmet inden vi senere på året skal til at lave nogle lidt sværere standard kalkuler. Problemet er bare at jeg ikke selv er helt fortrolig med det program. Mere. Har ikke kigget på de i ualmindelige tider, men har da før modtaget undervisning i det, og så vidt jeg husker er det ret simpelt. Så det skal nok gå, men tiden er bare ikke til kæmpe fantastiske forberedelser. Dammit.. min stakkels weekend.

Nå, men jeg vil lade være med at skrive om alle mine genvordigheder nu. Faktisk var det heller ikke det jeg gerne ville havde skrevet om i dag. Aller helst ville jeg have skrevet en laaaaang blog om alt det jeg lavede i sommerferien, men det må blive en anden gang. Forhåbentlig snart mens jeg stadig kan huske det.

Så er det tid til dyner. Ha det.

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

kan sende dig nogle ebøger med excel hvis du føler du kan bruge dem til noget. siksak1@ofir.dk

Charles sagde ...

Hello. I'm living and teaching in Nuuk and settlements around Maniitsoq and am looking for contacts for collaborative projects and ideas. I'm a Georgetown fellow working with the US State Department. Hope to hear from you. Thanks, Chuck
aquaskaya@hotmail.com