tirsdag, februar 05, 2008

Brand på ATI!!!!

I dag var der brand på ATI!!! Dun dun duuuuun! Det vil sige, der skulle forestille at være brand på ATI, for vi havde nemlig brandøvelse. En brandøvelse Sikkerhedsudvalget på skolen havde varslet med i laaaang tid, da de hele tiden har forsøgt at få bandvæsenet med. Men det kommer jeg til senere.

Som sagt havde de varslet med brandøvelsen en rum tid, og hvis jeg husker rigtig godt efter så tror jeg faktisk godt jeg kan huske noget mumleri om at det skulle være i uge 6. En dato havde vi ikke fået, da det helst skulle komme som en overraskelse. Det gjorde det så. For i dag stod jeg så midt i engelsk timen i min Fremmed Amager fodbold t-shirt med en langærmet under, da Susanne pludselig åbner døren og siger ”Skolen brander!” og skynder sig væk igen. Aha, tænker jeg, brandøvelse! Eleverne tager det også stille og roligt (også foranlediget at der ikke lyder nogen alarm nogen steder), og for at være helt sikker tjekker jeg lige proceduren ved brand som hænger i alle klasseværelser, mens jeg beordrer eleverne ud.

1. få elever ud af den nærmeste udgang – tjek
2. luk alle vinduer og døre – tjek
3. kom væk i en fart – tjek

Det skulle være til at finde ud af. Vi når ud i gården hvor det er piv koldt. Vi snakker minus 17-18 grader og der står jeg så i t-shirt mens alle andre har overjakker på mm. Snyd og bedrageri. Men jeg får tjekket at mine elever er kommet med ud, og står så lidt og venter på at nogen kan lukke os ind igen. Men der var lige et par ting der skulle ordnes først. Ulrik forklarede først at der var tale om en øvelse (bare så ingen var i tvivl), og det var meningen at brandvæsenet skulle have været med, men de havde haft for travlt.. de sidste 2 år. Tsk. Håber aldrig der bliver brand for real, med den entusiasme brandvæsenet viser. Og så havde vi et offer for branden der skulle lægges i aflåst sideleje. Den grønlandske del af vores personale har lige været på førstehjælps kursus, så de udnyttede lige muligheden for at få afprøvet om deres nye lærdom hang ved. Det gjorde den skam og Heidi blev lagt i en nydelig aflåst sideleje i den kolde sne. Prrrhhhh.. Koldt.

Nu var det så at Susanne kom og spurgte om jeg havde styr på mine elever (ikke kontrol over dem, men vidste om der manglede nogen), og det mente jeg nu ikke, men siden jeg havde glemt afkrydsningsskemaet kunne jeg jo ikke vide med 100% sikkerhed.. tænk nu hvis!!! Så susanne gik ind i den (brændende) bygning og hentede den fopr mig, så vi lige kunne tjekke. De var der og så var det tid til at komme ind igen. YAY! Varme! Damn, det tog mig 20 minutter at blive varm igen. Det hjælper heldigvis at bevæge sig mens man underviser. Eleverne tror det er fordi jeg er vildt aktiv, men egentlig prøver jeg bare at holde varmen (ssshhhh.. sig det ikke til nogen).

Faktisk har vi haft en brandøvelse før, men den var nu noget ufrivillig. Louises 6-7 årige knægt, der er lidt af den hyperaktive damp karakter, bestemte sig for på et tidspunkt da han var på skolen at sådan en brandalarm da skulle prøves. Vupti var glasset (plastikket) smadret og riiiiiiiiiiiiiiiiiiiing. Og så var skolen på den anden ende. Heldigvis var der ingen undervisning på det tidspunkt, men vi skulle jo skyndes os at få ringet til Brandvæsenet inden de troppede op med hele udstyret (for det var blevet jævla dyrt). Men det lykkedes da. Intet var dog så skidt at det ikke var godt for noget. Vi fandt ud af ved den lejlighed at alarmerne neden under var for lave i forhold til dem ovenpå, så de sku vidst være skiftet nu.

Og så er der nu ikke særlig lang tid til min dejlige kone ankommer, hvis vejret ellers holder (7-9-13). I dag var jeg på indkøb for der skal jo ikke være nogle smalle steder når nu hun endelig dukker op. Så der blev købt grøntsager, frugter, brød, frossen pizza (til søndag), rødvin, hvidvin og tusind ting til at lave super mad til min super kone. Ja, der blev købt ind for over 800 kroner! Og i morgen skal jeg så lige have købt de sidste ting ind… og så har jeg fået støvsuget i dag (det er ret stort), og køkkenet ser helt præsentabelt ud. Nu mangler jeg bare at få vasket tøj i morgen. Det nytter jo ikke at have to kæmpe poser vasketøj når man sådan skal se ud som om man faktisk har styr på det (er så dårlig til at få vasket tøj). Men det er i morgen, og så er jeg (næsten) klar. Torsdag er der undervisning, lærerrådsmøde og så ankomst. Hurra..

Det var vist det for i dag. Jeg vil bare lige benytte lejligheden til at takke for de kommentarer i har skrevet og den støtte har vist mig i forbindelse med min ret så ubehagelig oplevelse. Det var dejligt. Og for lige at besvare et par spørgsmål i den forbindelse – nej, jeg har ikke tænkt mig at anmelde klovnen. Det gør jeg ikke af to grunde 1) han tæskede mig ikke (heldigvis), så overfald bliver svær af bevise, 2) han vil blot benægte og sige at jeg cyklede ind i ham. Og nej, det er ikke fordi jeg er bange for at han vil komme efter mig, tror bare det er mere besvær end det er værd. Havde han tæsket mig, så kan I godt tro at jeg havde anmeldt ham og det ku kun gå for langsomt.

Og ja, min ryg gør stadig ondt, men det er heldigvis meeegeeet bedre end i lørdags. Nu døjer jeg bare med at være stiv i nakken da jeg har siddet for meget i stolen med puder i ryggen. Hvis det ikke er det ene så er det det andet. Men det skal nok blive godt igen.

En ting der lige skal bemærkes er at jeg er begyndt at kigge på folk, navnlig grønlændere. Lidt for at se om jeg kan gennemskue hvad de synes om mig. Vækker jeg afsky, glæde eller er de ligeglade. Heldigvis har min observation indtil videre kun ført til 50% ligegyldige miner og 50% smil eller goddaw nik. Så det er da ikke noget dårligt resultat. Så jeg smiler tilbage og har det pludseligt meget bedre igen. Det er sgu nok ikke så galt at bo i Grønland alligevel, når alt kommer til alt.

1 kommentar:

Christine Stampe Frøsig sagde ...

Tør man komme til Maniitsoq? Hvor de vælter fredelige folk af cyklerne og løber ind i brændende bygninger? Min skønne kollega Berit og jeg vover pelsen og ankommer lørdag d. 9. februar (det er i morgen) og bliver til mandag d. 11. februar. Vi bor på hotellet - så bare kom an!