fredag, september 15, 2006

flyttehelvede

Nu er jeg næsten helt færdig.. og så også kun næsten. Her taler jeg naturligvis om min sidste dages ret så omfattende indflytning i min nye lejlighed (den er i hvert fald ny for mig). Vi startede tirsdag med at flytte det hele ind og når jeg siger det hele, så taler jeg om ret store mængder af ting jeg har fået skrabet sammen de sidste mange år. Der var ca 24 flyttekasser fyldt med cd’er, dvd’er, tøj, bøger, ledninger, køkkenudstyr, dippedutter, dingenoter og andre mere eller mindre nødvendige og unødvendige himstergimster. Det er meget nemt når man pakker det hele; ”ja klart den skal jeg da have med”, man tænker bare ikke lige på at man også finde plads til det når man kommer frem i den anden ende. Derudover var der stuebord, sofamøbler, skrive bord, reoler, seng, tvbord, natbord, højtalere, anlæg, puder, lamper og naturligvis mit fjernsyn. Og sikkert nogle flere ting jeg har glemt.

Men selve indflytningen gik smertefrit, set efter grønlands standard. Flyttemændene havde dog sagt at de ville kontakte mig mandag når de var klar til at kaste mine ting ind i lejligheden (tingene ankom med skib søndag), men da de ikke havde ringet klokken 15, ringede jeg til dem. Og så var det først pludselig tirsdag… suk. Men tirsdag klokken 10 kunne de, hvilket betød at jeg lige skulle bytte en time med susanne, før jeg kunne komme og lukke op. Men de kom og i løbet af en lille halv time, var mine ting indlogeret i deres nye bo. Dejligt. Så var det bare at gå amok i åbningshelvede, og det gjorde jeg så. Første dag fik jeg pakket alle møbler ud, samlet natbord og tv bord (jeg skulle lige finde mit værktøj først i en af kasserne), samle en enkel lampe så jeg havde lidt lys og lige tømme 10 kasser med noget køkkenstads, sko etc. Onsdag kom turen til den anden lampe, reolerne, cd og dvd’erne, min nye skrivebordsstol og ellers en all round tømning af kasser. Torsdag gik jeg i elektronisk mode, hvor det at få min printer til at virke tog en hel del tid. Den gad jo naturligvis ikke virke hvis man fulgte brugsanvisningen, så efter jeg indså det (det tog et par timer) afinstallerede jeg det jeg havde installeret og startede forfra ved kuu at bruge windows. Og så virkede det. Mærkeligt når brugsanvisningen er til for at modarbejde dig… tsk. Lidt det samme problem har jeg med det trådløse net jeg har investeret i. Brugsanvisningen er så såre simpel at man jo burde tænke ”det her kan jo ikke gå galt”, men os der ved en smule bedre tænker i stedet straks ”årh pis, der står jo ikke en skid om hvad man skal gøre hvis det nu går galt”. Og så går det galt. Men jeg tager den ned i butikken om en lille times tid. Har ringet derned oo aftalt det, ikke fordi jeg tror maskinen fejler noget, men det er jo bare ikke så nemt at sætte det op som producenterne åbenbart gerne vil en til at tro.

Derudover står menuen i aften på stereoanlæg og nintendo opsætning, samt lidt spaghetti bolognese. Efter jeg prøvede en hvalbøf i går, trænger jeg til noget, der er en smule mere hjemligt… ikke at hval smagte dårligt, jeg brød mig bare ikke specielt meget om det. En lille smule sejt, en lille smule mærkelig konsistens, en lettere irriterende bismag.. jeg ved det ikke. Jeg tror faktisk det vil være glimrende, hvis det blev marieneret en dag eller to. Sådan i godt med oliven olie, løg, lidt citron måske. Så kødet blev lidt mere medgørligt.

Under alle omstændigheder går det fint heroppe. Des mere jeg underviser, des mere føler jeg en spirende sympati for alle de lærere der havde mig i gymnasiet (ja og folkeskolen for den sags skyld). Stakkels mennesker. Men derudover så regner det her og gør det på anden dagen. Torsdag væltede det ned hele dagen, men i dag er det mere moderat møgvejr. Nå ja, jeg har en fridag i dag, den såkaldte ”flyttefri”-dag man kan påkalde sig som tilflytter. Og nej mor, jeg var ikke længe oppe og står mega sent op fordi jeg ikke skulle noget. Torsdag gik jeg i seng klokken 23 og stod op klokken 7 (måske trak jeg den lidt, men ikke længere end 7.30), så jeg kunne få noget ud af dagen. Så jeg havde allerede været nede i byen og tilbage igen før klokken 11. Dejligt. Nu skal jeg derned igen, så jeg kan få fikset det trådløse net.

ses

Ingen kommentarer: