mandag, september 04, 2006

hr. Blomme kommer til byen

Så er det sket. Jeg er nu officielt blevet en lærer. I dag har jeg haft mine første to undervisningstimer (en undervisningstime varer 1 timer og 40 minutter), fået min ilddåb og har desperat forsøgt at lære nogle hormonfyldte unge grønlændere det engelske sprog. Det er naturligvis ikke noget man lige lærer på 2 timer, men jeg kom da nogenlunde fra start.

Min første time var klasse ATX B (der er A, B og C) klokken 10.00. Jeg havde forberedt mig ved at dele de halvanden time op i to ”almindelige” timer af 45 minutter med en pause på 10 minutter i mellem, hvilket de lærer også gør. Så hvis jeg fjernede den vil jeg nok blive korsfæstet. Første time skulle så gå med at snakke lidt om det engelske sprog og hvordan de bruger det hver dag uden nødvendigvis at være klar over det gennem musik, film, spil, internettet etc. Og hvis de havde spørgsmål til mig og hvem jeg nu var kunne vi også lige tage det. Til sidst i første time sku vi hører Johnny Cash’s Folsom Prison Blues og gennemgå teksten til den (lade dem oversætte den og snakke lidt om den)… Anden time sku så gå med gruppe arbejde over en tekst om det engelske sprog med dertil hørende opgaver. Alt i alt rimeligt godt planlagt hvis jeg selv må sige det.

Fuld af tiltro til at jeg da havde fat i den lange ende, trådte jeg ind til min første time, med gloriefyldte drømme om at få platten for Årets Lærer i Grønland anno 2006 efter første time, men sådan sku det ikke lige gå. For der var lige en ting jeg ikke havde taget med i mine kalkulationer… nemlig at elverne ikke siger et ord overhovedet, hvis de kan blive fri. Så der røg lige halvdelen af den første undervisningstime, eftersom den jo var baseret på diskussion og ikke rigtig monolog. I stedet for at være færdig med johnny cash efter 45 minutter var jeg løbet tør for materiale allerede efter 27 minutter. Som en panikløsning indførte jeg pause efter de 30, hvilket kom lidt bag på eleverne, men under påskud af et vi lige efter pausen skulle i gang med en ekstra lang omgang gruppearbejde jokkede jeg lettere panikslagen ned til mit kontor. Jeg fik en hurtig snak med Pia, min souschef, der fortalte mig et tricks of the trade var at trække tiden ud ved bogudlevering, og da jeg lige skulle have afleveret 36 styks ordbøger til klassen gik den første stykke tid (5-10 minutter) efter pausen med det. Nu var vi næsten tilbage på tidsplanen, så jeg var mere rolig og satte dem i grupper. Det så ud som om det passede dem bedre, og de nåede at blive færdig med opgaverne så vi lige ku nå at gennemgå dem inden min første undervisningstime udrandt.

Efter de timer inklusiv feberredninger og tidsudtræk, var der ikke meget der ku slå mig ud af kurs. Da anden undervisningstime gik i gang, denne gang med ATX C, var jeg forberedt og fik faktisk tiden til at passe selv på første time. Alt i alt gik dagen måske lidt værre end jeg havde håbet, men bedre end man ku forvente. Går faktisk lidt og glæder mig til at undervise ATX A i morgen, da det jo naturligvis ikke kan gå galt (right…) og årest platte igen er min.

Men en anden ting er at efter min undervisning i morgen skal jeg til at flytte. Jeg fik nøglerne i dag og var lige en lille smuttur henne for at se lejligheden (uden kamera desværre) og den er faktisk rigtig fin. Den er på 50,9 m2 fordelt på toilet, gang, soveværelse og køkken der går ud i stuen. Og så så den velholdt ud, hvilket man ikke lige kunne sige om opgangen udenfor. Den så da herrens ud, men lejligheden fejler ikke noget. Internet har jeg også fået bestilt, så i løbet af denne her eller næste uge sku jeg være faldet helt til ro i min nye dejlige lejlighed. Og så kan i jo bare kigge forbi :)

Ingen kommentarer: