lørdag, september 02, 2006

Morten Korch go home

Jeg bor i Postkassen. Det er i hvert fald hvad den kaldes af lærerne, men det er nu mest fordi den er rød. Ikke helt postkasserød men ret rød uanset. Det er en bygning der hører under ATI og har et par lejligheder, der er ved at blive lavet om til grupperum for de studerende. Og her har jeg så en seng, sofaer, køkken, internet indtil min egen lejlighed bliver klar.

Apropos min egen lejlighed så var det jo meningen jeg først skulle have den fra og med den 15. september, hvilket også var en af grundene til at jeg først fik flyttet alle mine ting den 21. august, da det ca. tager 4 uger før de her oppe i det høje nord. Men noget af det første jeg fik af vide da jeg endelig ankom var at min lejlighed mere eller mindre var klar til indflytning, hvilket jo lidt sux når jeg nu ikke har mine ting at flytte ind. En hel tom lejlighed er ikke verdens fedeste, men så var det at vi lige tjekkede hvornår mine ting ville ankomme i det hele taget og det viser sig at de ankommer i morgen… jeg har åbenbart været ret heldig med at sende mine ting af sted og ramt en afgang med det samme, for skibet tager åbenbart kuu 12 dage om at sejle fra aalborg (eller hvor den ellers lige tog af sted fra) til maniitsoq. Det tager nok lige et par dage før at de finder frem til mine ting og sårn, men det gør ikke så meget da jeg alligevel ikke får nøglen til lejligheden før mandag. Og så holder jeg (flytte)fri onsdag så jeg kan finde lidt til rette i min nye lejlighed, som jeg også glæder mig lidt til at se.

Udover det så havde jeg en dejlig første dag i maniitsoq i går. Jeg blev hentet i lufthavnen af forstander Per og vi tog en lille rundtur rundt i byen for til sidst at ende ved ATI skolen. Her mødte jeg resten af lærerne, fik mit eget kontorbord med fancy computer, reolplads og plads i køleskabet til lidt frokost der spises ca. 12.30. Jeg blev introduceret til fotokopimaskinen, det pædagogiske værksted (minidepotet), biblioteket hvor lærerbøgerne står (fik en kæmpe bunke med mig), lærerværelset og alle de andre steder på skolen. Men skolen har så vidt jeg er foreløbig orienteret indtil videre tre afdelinger i byen; der er selve skolen, så er der postkassen med grupperum og til sidst skolefabrikken der ligger på havnen hvor de kan skære og hvad de ellers gør i fisk og andre dyr. Derudover er der kollegiet, hvor alle eleverne bor og så har skolen desuden en jolle jeg ikke lige har fået prøvet endnu, men det kommer nok snart.

Resten af dagen gik med at sætte mig lidt ind i computersystemet, hvor alting var, hvem alle var, få en fredags fyraftens øl med lærerne, blive introduceret for den hemmelige klub (den vender jeg snart tilbage til i en mere fydlestgørende blog), og til sidst havde jeg en usandsynlig dejlig 3 retter middag med forstander Per og souschef Pia på byens hotel. Fik laks til forret, det møreste lam til hovedret og belgisk vaffel til dessert. Jeg var meget træt og meget mæt da jeg endelig kastede mig i seng klokken 22.30.

Men jeg må nu sige at det nu er lidt mærkeligt at være den nye lærer i det lille samfund. Før min første dag var omme havde jeg blevet tiltalt René 2 gange af folk jeg ellers aldrig havde mødt før, den ene vores pedel og den anden af en elev. De vidste hvem jeg var, hvilket er lidt mærkeligt, når jeg ikke kender en sjæl. Men jeg er jo ventet og siden det jo er et lille samfund bliver meeeegeeeet svært (læs: umuligt) at være anonym. Jeg føler mig lidt som i en gammel morten korch film…
- ”Halløj unge mand, nå så De er den nye Lærer, hr. Toft”
- ”Jamen det er dog rigtigt. Hvordan kunne De dog vide det min gode mand?”
- ”De er jo det eneste nye ansigt på disse kanter i ualmindelige tider, unge mand.”
- ”Åh, det er også rigtigt, hahaha, der kan dog man bare se. Der var Jeg da vist en fjollerik”

Det kræver lidt tilvænning men det skal nok gå alt sammen…

Til sidst vil jeg lige sige undskyld fordi der ikke er noget billede med dagens blog, men det ville ikke lige virke i dag. Men det er ikke første gang jeg har haft problemer men denher hjemmeside, når jeg skal oplade. Det må blive en anden gang. Jeg havde ellers et rigtig godt billede af det meste af byen taget fra et af de omkringliggende fjelde jeg lige havde en kravletur (sku også lige lige op af en hulens masse trapper først) op på.

kram herfra.

1 kommentar:

Sine sagde ...

Dejligt at høre, at du er velankommet til Grønland, trods den lidt Morten K. agtige stemning (høhø).

Det er kanon, at vi kan følge med i dit liv. Hurra for internettet!