lørdag, september 23, 2006

grønlands største dræbermaskine

Noget af det første nogle af mine kolleger spurgte mig om var, om jeg gik på jagt. Og hvis jeg ikke gjorde, kom jeg til det, sagde de. Og så var det jeg tænkte... 3 år? tjaaa.. man kan jo ligeså godt hyle som de ulve man er blandt eller hvordan det ellers er det gamle ordsprog siger. Og når jeg nu ikke personligt har noget imod jagt og måske mere ser det som et spændende alternativ til at glo tv en hel weekend, end en forbrydelse mod moder natur. Men hvor er det man starter, hvis man skal blive den fødte jæger? Skal man have våbentilladelse? Jagttegn?

Her oppe kan de ikke rigtig se nødvendigheden i en våbentilladelse, så det eneste du skal gøre for at få lov til at plaffe løs, er at få dig et jagttegn. Og det indebærer blot at du skal gå ned på kommunen for at udfylde en lille blanket med navn og adresse hvorefter de sender den videre til Nuuk, der så sender dig et jagttegn og et lille administrativt gebyr på en 30 kr eller noget. Ikke ligefrem de store formalier, men det skal være i orden før du kravler i jagttøjet. Et jagttegn giver så tilladelse til de mindre dyr som fugle, harer etc. For at skyde rensdyr og moskusokser og lignende skal man først have et jagttegn og så få sig en separat tilladelse (en licitation) til den slags. Det er dog vist noget med at moskusokser kan du først få lov til at skyde, når du har boet heroppe et par år. Det plejede at være sådan med rensdyr også, men efter der nu er aaaalt for mange af dem, ødelægger det livsbetingelserne for dem i det lange løb, hvilket jo er lidt ironisk. Men jeg læste lidt tidligere at der i 2004 var 30.000 rensdyr for meget! Og det er jo immervæk noget der kan spolere status quo for racen, når det kommer til at finde mad, for gør de ikke det, dør der for mange af vinterkulden, da de ikke har fået den nødvendige mad til at overleve, eller noget. Det er lidt uklart for mig hvordan det nu er det hænger sammen, men summa summarum er at man vist kan skyde dem fra day one (hvis ellers man indhenter licitationen, selvsagt).

Så jeg har været nede på kommunen for at hente mig et jagttegn. Det er jo ikke fordi at jeg nu bestemt mig for at være grønlands største dræbermaskine, men det er bedre at få formalier i orden, i tilfælde af jeg sku gå hen og blive inviteret på jagt. Men ud over jagttegnet og tilladelserne så er der to andre meget vigtige man som jæger må erhverve sig: et gevær og en kummefryser. Et gevær er jo lidt essentielt på disse egne, eftersom dyrene her ikke ligger sig ned og dør fordi jeg peger på dem og siger bang (selv om det ville være lidt smart, men så sku man huske ikke pege sine fingre mod andre mennesker og så ku det hurtigt blive noget rod). Men det er som sagt ret vigtigt med en riffel (åh åh, er der forskel på en riffel og et gevær? dammit jeg er en novice, det må uudersøges), da rensdyr sæsonen så småt er ved at gå i gang. Men sådan en lille sag er jo dyr (fra 1.000 til 10.000 koster de man kan købe her i byen), så det må blive en gang når jeg har fået løn, hvis der stadig er penge på kontoen med dobbelt husleje og mærkelige engangsbeløb for oprettelse af det ene og det andet. Og så hvis jeg endelig får skudt noget, så er det vigtigt at have en kummefryser. Det er immervæk lidt svært at få proppet et halvt rensdyr i den lille gnalling af en frysetop, der er på mit køleskab, så investeres det skal der.

Ja, ja jeg når det nok, det hele. indtil videre må jeg jo blot vente på mit jagttegn og indtil videre kan jeg så fiske, hvis det er nogen forbarmer sig over mig og tager mig med ud. Men jeg skal også have lært at sejle den båd… jeg når det nok jeg når det nok…

Ingen kommentarer: