mandag, februar 23, 2009

bloguge #6: i embedes medfør.. det er rigtigt nok

I forlængelse af gårsdagens Band of Brothers maraton så er det måske på sin plads at fortælle at dette overdådighedshorn af krigsdrama også var mere eller mindre i embedes medfør. Ikke at det var noget jeg fik penge for eller noget, men min undervisning for tiden er hensat til et anden verdenskrigs tema, i samløb med Anna Marie og hendes undervisning. Hun snakke Churchill gruppen og ser Drengene fra Sct. Petri med dem, mens jeg snakker de store linier for krigen og går også berører Grønlands rolle under krigen. Ret spændende læsning når det kommer til stykket, og mærkeligt at tænke på at tyskerne var så nordligt som nordøstkysten af Grønland for at anlægge en vejr station, og den eneste grund til det ikke lykkedes var 7 mænd fra Sirius patruljen. Der blev taget fanger, bombet lejr med bombefly, skudt med skarpt og jagten gik først den ene vej så den anden vej. Og når jeg skriver vej, mener jeg is, sne, minusgrader, ubarmhjertig vind, blandt ulve og isbjørne i noget af det mest ugæstfri terræn du overhovedet kan forestille dig. Jo, drama var der også heroppe. David Howarth skrev i 1957 en bog om hele dramaet med navnet ”The Sledge Patrol”. Den blev senere oversat til dansk under navnet ”Fodspor i Sneen”, og sågar til grønlandsk under navnet ”Tunume Sorssungnek”. At der eksisterer sådan en bog er selvfølgelig først noget jeg finder ud af i dag, når hele temaet snart er ovre (øv). Under alle omstændigheder har jeg bestilt bogen og glæder mig til at læse den. Den lyder til at blive spændende. I mellem tiden får eleverne så lov at se en dokumentarfilm i morgen om 2. verdenskrig og onsdag står den på Quiz. Så får vi se hvor meget de kan huske. Bliver spændende om de overhovedet kan huske noget som helst.

Men jeg må smutte. De sender lige om lidt opsummering fra den store Oscar uddeling og jeg har med vilje undladt at læse nyheder, der kunne afsløre noget som helst. Så er det ligesom lidt sjovere.

Ha det.

Ingen kommentarer: