torsdag, august 31, 2006

Lige ved og næsten


12.15
Så er jeg ankommet til Kangerlussuaq og alt i alt så ligner det sig selv, hvilket vil sige sådan som jeg kan huske det var for 23 år siden, da jeg forlod grønland i 1987. Det vil sige på nær lige en tacky souvenir shop, der blandt andet sælger lyserøde bøllehatte til moderigtige teenage tøser uden smag eller noget. Det gamle skilt med flytiderne til hele verden står her stadig og tiden til nordpolen kan hermed bekræftes at den er 3 timer og 15 minutter.

Ellers gik turen herop uden de store problemer og så fik jeg jo den store ære at sidde i samme fly med nephew (uuhhhh…) der (fandt jeg ud af) skal til Nuuk og spille koncert i Hallen i morgen. Det var faktisk deres skyld vi blev lidt forsinkede, da flyet bestemte sig for at vente på dem før de tog af sted. Det er vel også ok køerne til checkin taget i betragtning. Jeg kom 2 timer i forvejen og jeg nåede det kun lige. Så jaja, jeg vælger at pålægge mig mit buddhistiske sindelag og sige nåja, stjerner og sårn.

Lige nu sidder jeg blot og venter på at klokken skal pasere 12.40 (grønlandsk tid altså) så check in til mit fly starter. Og så er next stop Maniitsoq. bliver spændende at se hvem det er der tager imod mig i lufthavnen og om jeg nu kan holde mig vågen til længere end klokken 20.00 (24.00 dansk tid), da mor, far og undertegnede var en anelse tidligt oppe i morges og jeg så oveni kom ret sent i seng (der er altid lige en sidste ting der skal ordnes). Men jeg må jo vente.

17.23
dum dum dum… jeg har stiftet mit første bekendtskab med grønlands omskiftelige og til tider barske natur. For jeg er havnet i Nuuk (Godthåb). Nu vil den kvikke læser jo nok lige vågne op af stolen og sige noget lignende ”hey tog idioten det forkerte fly eller hvad? sku han ikke til manihoksak eller sårn noget?”. Og jo jeg sku gerne være endt i Maniitsoq efter planen, men flyet jeg skulle med fra kangerlussuaq skulle videre til Nuuk efter pitstoppet i maniitsoq. Og her er det så det går galt. For flyet kan ikke lande i manitsoq pga af pludselig dårligt vejr (tåge åge eller noget). Så i stedet for at kværne rundt i luften for at vente på godt vejr, vurderede pilot og dem sådan en nu snakker med at der ikke helt var benzin til det, da det åbenbart godt kan tage lang tid, så de fløj i stedet videre til Nuuk. Og her er jeg så nu. Og jeg kan først komme videre i morgen tidlig, men er til gengæld blevet stationeret på byens fashionable Hotel Hans Egede, med gratis aftensmad (det ku lige passe andet…).

Egentlig er det ikke så tosset endda, da jeg allerede nu har været rundt en god tur i hele Nuuk og Nussuaq, blandt andet for at mit gamle hus (midten af et rækkehus) på manngua 1B, set min gamle skole, masser af byen jeg helt havde glemt, en gammel forboldbane, optikeren hvor jeg fik mine første par briller, grønlandsbanken der nu ligger på den forkerte side af torvet, biblioteket, kirken hvor min storebrog blev konfimeret og alle mulige andre steder. Ikke at jeg har været så langt, men næsten hvorend jeg går er der minder tilknyttet. Det hele ligner sig selv ufattelig meget, og så alligevel overhovedet ikke. Noget er mere slidt andet helt nyt. Det er lidt mærkeligt at lige få en hurtig tour de force i barndomsminder sådan smidt ind fra siden, men jeg har taget nogle billeder, så kan jeg lige sidde og fundere lidt over dem bagefter. Jeg tror jeg har nået lidt overload i sanseindtryk og har faktisk bestemt mig for at holde en aften for mig selv på hotelværelset, med lidt dvd, cola og chips, hvilket bringer mig til MIT FØRSTE STORE KULTURCHOK OK OK OK (ekko ekko).

I gætter aldrig hvad det er.. i Grønland kan man IKKE FÅ COLA PÅ HALVANDEN LITER FLASKER!!!!! nix, nada, does not compute, kan ikke lade sig gøre. Man kan kun få coca cola på enten 25cl eller 0.5l. Så er det lige jeg spørger hvor det logiske i det er… nå ja, men jeg blev jo bare nødt til at købe 3 af slagsen i stedet, men det bliver sikkert en glimrende måde at skære ned på sit cola forbrug på, for det ser så voldsomt ud, når man lige går på rov i colaboksen.

Under alle omstændigheder så gør jeg et nyt forsøg på at komme til maniitsoq i morgen. Ønsk mig held og lykke.

Ingen kommentarer: